Indian summer expositie bij By Brandenhorst (foto: Gertjan Kleinpaste)

Op 30 september mocht ik de expositie ‘Indian summer’ van het kunstenaarscollectief ‘Dordts temperament’ openen. De expositie is tot half oktober te zien bij By Brandenhorst op de Voorstraat 9tegemover Het Magazijn). Mijn openingspraatje: 

Nadenkend over het thema ‘Indian Summer’ zette ik op Spotify de playlist ‘Indian Summer Vibes 2023’ op. Muziek is belangrijk in m’n leven. Al zeker 15 jaar sluit ik op Facebook iedere dag af met een song. Inmiddels al ruim meer dan 5000 liedjes dus.
De playlist bracht me bij Crosby Stills Nash & Young. Bij Cat Stevens voordat hij Yusuf Islam werd. Ondanks de aanduiding 2023 in de playlist bracht het mij muziek uit de generatie waartoe ik mijzelf en deze vijf kunstenaars reken. En overigens ook iedereen die hier verder aanwezig is.

‘The cost of Freedom’ van Crosby Stills Nash & Young kwam voorbij. Voor mij ligt de essentie van een Indian Summer niet in fijn nazomerweer. Wel in begrippen als vrijheid en autonomie. De band met Moeder Natuur. De wijze imaginaire oude vrouw die ons alles al eens heeft voorgedaan.

Find the cost of Freedom
Buried in the ground
Mother earth will swallow you
Lay your body down

Vind de kosten van de vrijheid, begraven in de grond
Moeder aarde zal je opslokken, leg je lichaam neer.
Zegt u het maar. Mijn eerste associaties waren cannabis en lsd. En warempel, nu kwam Bobby McGee langs. Freedom is just another word for nothing else to loose.

Dordts temperament. Vijf kunstenaars die elkaar inspireren en tot goede prestaties uitdagen:

Maria Verboom (textiel)
Sjane de Haan (schilderijen)
Marjon den Engelsman (schilderijen)
Rieke van der Stoep (brons en textiel)
Helene de Jong (keramiek en sieraden)

Wat doen zij met het thema ‘Indian Summer’. Voert het hen verder dan het lekkere weer? Gaat het hen om verbinding met moeder aarde? Om de vrijheid en de autonomie? De vrije geest? Dat lekkere weer hadden we in deze week in aanloop naar de expositie zowaar nog weer eventjes. Een fijne nazomerweek. Maar wat doen deze vijf bevlogen dames met het thema. De voortekenen zijn gunstig:

Helene was ook actief bij ‘The big draw’ een gloednieuw tekenfestival in Dordrecht.
Maria Verboom zegt over haar werk ‘Mijn verhalen hang ik op in frames en worden installaties. Textiel krijgt ruimte en wordt ruimtelijk’.
Van Sjane staat mij bij dat ik haar ooit sprak over ‘de schilders van de Biesbosch’. Haar gestileerde landschappen zijn haar handelsmerk. Zij is puur en denkt helder na over levensvragen.

Rieke van der Stoep zegt: ‘Kunstenaar word je niet, dat ben je bij geboorte’. Wat mij een beetje doet denken aan Michelangelo die ooit zei dat hij z’n beelden alleen maar uit het marmer hoefde te bevrijden. De bronzen beelden komen op een andere manier tot leven. Vorige maand plaatste zij het prachtige beeld ‘moving on’ bij een opdrachtgever. Vandaag zien we hoe ook textiel een rol is gaan vervullen in haar werk.
Marjon den Engelsman had eind 2022/begin 2023 nog een prachtige solo expositie in de Zwijndrechtse locatie van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Een aanrader is haar boek ‘Een jaar op de Engelenberg’.

Stuk voor stuk zijn het kunstenaars van statuur. Ik heb er hooggespannen verwachtingen van. Ik ruk me dus los van Cat Stevens, the Moody Blues, Bob Dylan, Crosby Stills Nash and Young, Janis Joplin. Hoe mooi ook. Allemaal niet echt de vibe van 2023.

Ik denk dat de kunstenaars van het collectief Dordts Temperament de peilloze diepte van dit thema wel doorgronden. Weet u wat!? We gaan het nu zien. Deze expositie is bij deze geopend.