Je krijgt het niet verzonnen. Een hartelijk lachende Anne Frank tussen een molen, een vlaflip en kunstschaatsen op een kommetje. Blond Amsterdam verzon het; Albert Heijn verkocht het. Anne Frank – natuurlijk was ook zij samen met haar vriendinnetjes een giebelende, goedlachse meid – zat jaren ondergedoken, werd verraden en de gruwelen en ontberingen in het concentratiekamp werden haar dood.

Het kommetje had plaatjes van dingetjes waar Nederland trots op is. Het is inmiddels uit de handel. Ophef deed het kommetje sneuvelen. Terecht! En waarschijnlijk ook het ego van de flapdrol – da’s een vlaflip in menselijke gedaante – die ‘t kommetje een tof idee vond.

Bij dit soort commerciële akkefietjes denk ik stiekem aan de Dordtse citymarketing. Op hun kommetje staan doorgaans ook andere plaatjes over Dordt dan ik zou uitkiezen. Klinkt wellicht wat cryptisch; ik wil u niet op een dwaalspoor brengen. Laat ik eerst eerlijk zeggen dat het natuurlijk niet allemaal slecht is wat er uit de koker van onze citymarketeer komt. Het is alleen allemaal nogal top-down. En het appelleert me te sterk aan de doelgroep van de grijze golf op weg naar silver city. Die top-down benadering betekent bovendien dat veel energie, creativiteit en inventiviteit vanuit het Dordtse niet wordt aangeboord. Ik hou vooral van het bruisende Dordt dat zich bottom-up profileert. Het bracht ons ‘t Kunsthoofd, de kunst- en antiekmarkt rond de Nieuwkerk, het Voorstraat-Noord festival, een uniek internationaal poppenspel-festival, een weekend vol jazz omdat de oudste jazzsoos van het land jubileerde, de goodwill concerten van Joop Vastenhoud die binnenkort zo’n concert organiseert om geld in te zamelen voor de voedselbank. M’n opsomming is lang niet volledig. Er is een ander Dordt dan dat van het decor voor Scrooge.

Ik weet best dat je beide nodig hebt. Het zou mooi zijn al die Dordtse werelden wat meer met elkaar te verbinden. Al was het maar om al dat fantastische potentieel in de stad nog beter tot z’n recht te laten komen. Het vraagt om samenwerking. Wil je dat bereiken, vraagt het bovendien vooral een stap en een uitgestoken hand van mensen waarvoor dat top-down concept, dat eigen koninkrijkje, zo comfortabel aanvoelt. Werk aan de winkel dus!