Foto: Ilse Schrier
Het was een mooie uitzending afgelopen donderdagavond in Via Cultura Live. Maarten Wijk had zich voorgenomen een open hart operatie uit te voeren op het culturele hart van de stad: het Hofkwartier? Het wat? Het Hofkwartier. Ik hoor ook wel eens de naam “Museumkwartier”. Het tegen het kernwinkelgebied aangeplakte woonwijkje waarin zich een aantal culturele hotspots bevindt.
De muzikale omlijsting werd verzorgd door Fuzzy Friday en eerlijk gezegd genoot ik daarbij meer van het aanstekelijke enthousiasme van de mannen op leeftijd dan van de muziek die zij speelden.
Jolanda Branderhorst, Peter Schoon, Boris Gunst en Marianne Eekhout vanuit het Hof van Nederland vertegenwoordigenden de cultuur. Mevrouw Marie José van Ansem van het recent opgerichte ‘Bewonersplatform Binnenstad’ bewaakte het woongenot en binnenstedelijke leefklimaat. Ik noem het hof van Nederland expliciet want dit is de feitelijke naamgever van het ‘Hofkwartier’ en tevens het grootste zorgenkind. Haast onvindbaar. Zo onvindbaar dat er een plan is de route vanuit het Dordts museum naar het Hof te markeren met brokstukken van een boot. En nee, die zwartgeblakerde schuit gaat niet meer door de muur en het hekwerk van de museumtuin.
Laat ik niet lullig doen over het project van Edward Clydesdale Thomson. Sympathieke kunstenaar die een in het oog springend project vorm gaf dat door de gemeente na rijp beraad is uitgekozen. Eerlijk is eerlijk. Het plan van Edward overtuigde mij ook. Bovendien vind ik al veel langer dat op de verbindingsroutes tussen onze belangrijkste cultuurtempels (Energiehuis, Kunstmin, Dordts museum, ‘t Hof en het nationaal onderwijsmuseum)  gemarkeerd zouden moeten zijn met fraaie kunstwerken. liefst niet teveel met een knipoog naar het roemrijke verleden, maar met een een intense omarming van het heden en de toekomst.
Ik kan bovendien er wachten totdat de Kunstkerk compleet is en het kunstwerk van Studio Job is geplaatst. Laat ik niet vergeten ook Geert ter Steeg en The Movies te noemen. Want Geert is een inspirerend cultureel ondernemer en The Movies is het toonaangevende filmhuis in Dordrecht.
Jolanda Branderhorst merkte terecht op dat het culturele leven en het aanbod voelbaar is in Dordt. Peter Schoon is eveneens terecht trots op wat ‘zijn’ museum presteert. Hij kan over twee weken met een gerust hart afscheid nemen en terug kijken op een geweldige bijdrage aan de stad. Tot z’n concern behoren ook het Huis van Gijn en het Hof van Nederland. Dat Hof is vooral een prachtig gebouw dat hecht verbonden is met de geschiedenis van de stad. Wat erin gebeurt is echter te gefragmenteerd en te divers en diffuus om bezoekers echt te boeien. Context en verdieping ontbreken en bezoekers sprongen door de zalen in het gebouw feitelijk continue van de hak op de tak. Donderdagavond legde Marianne Eekhout zorgvuldig uit hoe zij de hergeboorte van dit kwakkelende concept ziet.
Het Hofkwartier is natuurlijk pas compleet als ook de Berckepoort in oude luister is hersteld en een krachtige uitnodigende en verbindende functie krijgt. De recente aanbesteding is helaas misgegaan. Daantje zal, nu ze Rebel Rebel begint op de Houttuinen, niet meer de trekpleister aan de Voorstraatzijde van het pand worden. Het intieme en sfeervolle zaaltje in het hart van het pand verdient het om weer het brandpunt van sprankelende en wat brutale initiatieven te zijn. Mogelijk wringt dat met wat er in de Kunstwerk en in het Hof aan events gaat gebeuren, maar met een intensieve samenwerking waarbij alle drie hun deel van de koek krijgen en een eigen krachtig concept kunnen uitrollen, kan er iets heel moois ontstaan.
Samenwerking is in Dordrecht soms de achilleshiel, maar gelukkig veel vaker de kracht van verbinding. Het komt dus vast goed!