Dordrecht maakt zich op voor de toekomst, een stad met minder auto’s en meer ruimte voor woningen. Parkeren wordt hiermee lastiger.

Doel van de gemeente is om de leefbaarheid in de stad te verhogen door meer ruimte vrij te maken voor fietsers, voetgangers en groene voorzieningen. Eerder al etaleerde zij project Spoorzone. De nieuwe infrastructuur vloeit al hieruit voort. Hierdoor wordt de Johan de Wittstraat vanaf de Singel afgesneden, de wegen worden in dit gebied aangepast.

Ook wil de gemeente naar eigen zeggen investeren in betere parkeergelegenheden, bijvoorbeeld door de bouw van nieuwe parkeergarages. Met als doel om onze mooie stad op die manier ook voor de automobilist goed bereikbaar te houden. De vraag is of er dan uiteindelijk genoeg parkeerplaatsen over blijven voor de mensen die in het centrumgebied wonen en of ondergrondse parkeervoorzieningen betaalbaar zijn.

Hoe biedt Dordrecht een opmaat voor een veilige stad en een groene vitale stad? Als straks alles klaar is, zijn er dan parkeerproblemen? Zal de gemeente de binnenstad aanwijzen als een gebied waarbinnen huidige en toekomstige bewoners niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning? Hier heb ik wel vragen over.