In de middeleeuwen was de stad omringd door wallen, grachten en poorten. Als je Dordrecht binnen wilde komen, moest je over de gracht zwemmen en de vestingmuur opklauteren. Maar je had ook poorten waar hellebaardiers klaar stonden om je lastige vragen te stellen. “Wat doet u daar met dat schaap onder uw jas” bijvoorbeeld. Goed, je betaalde de tol en werd vriendelijk welkom geheten.

Dat vriendelijk welkom is intussen wat verbleekt. Op de website van de gemeente vind je geen mailadressen of telefoonnummers van ambtenaren (wel van raadsleden, maar die zitten dan ook niet in de versterkte veste van het Stadskantoor.) Dus wil je een ambtenaar bereiken dan moet je wel de mallemolen van de telefoon in. Het nummer op de website is niet moeilijk: 14078. Maar als je dat belt krijg je niet een vriendelijke telefonist(e) aan de lijn maar een robot die je opdraagt luid de naam uit te spreken van de gemeente die je wilt bereiken. Hoezo? Ik bel toch met de gemeente Dordrecht? Wanneer je Dordrecht maar met luider stem uitspreekt, krijg je weer geen vriendelijke telefonist vr/m maar een robot die je welkom heet en verwijst naar keuzemenu. Voor vragen over de Dordtpas Kies 1
Voor vragen over gemeentelijke belastingen Kies 2
Voor vragen over de wijklijn zoal meldingen van overlast, afval of een gat in weg Kies 3
Voor vragen over parkeren en parkeervergunningen Kies 4
Voor vragen over de sociale dienst, hulpmiddelen zoals een scootmobiel of de Valys Kies 5
Voor alle overige vragen over de Kies 9
Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. Als u daar geen bezwaar tegen hebt toets dan 1.

We zijn intussen een paar minuten op streek, maar nu komt dan toch eindelijk die vriendelijke telefoniste. Gemeente Dordrecht, wat kan ik voor u doen?
Ik wilde graag mevrouw Frieck (gefingeerde naam) spreken. Wat is uw vraag voor mevrouw Frieck? Dat gaat je geen moer aan, zou ik willen zeggen, maar slik het gauw in. Ik heb een persoonlijke vraag voor mevrouw Frieck. Blijft u aan de lijn. Ik zoek het op. Na enige tijd : wat is de voornaam van mevrouw Frieck? Hannah, zeg ik, (gefingeerde naam). Ik probeer haar te bereiken. Na verloop van tijd: mevrouw Frieck neemt niet op, probeert u het later nog een keer. Hoe kan dat? Ik belde gisteren en toen werd mij gezegd dat mevrouw Frieck op dit tijdstip aanwezig zou zijn. Ja maar zij neemt niet op. Probeert u het later nog eens. Kunt u mij alstublieft het doorkiesnummer van mevrouw Frieck geven dan hoef ik me niet iedere keer door dat vermaledijde keuzemenu heen te worstelen. Nee, dat nummer mogen wij niet geven. Maar u snapt toch wel dat het heel frustrerend is als ik steeds weer die nare omweg moet maken. Ja dat snap ik, maar het nummer mogen wij u niet geven. Waarom niet? Wie heeft dat verzonnen? Ja meneer dat is het beleid. Wie is het beleid. Kunt u me doorverbinden met het beleid alstublieft. Nee wij mogen geen doorkiesnummers geven. Probeert u het later nog eens een keer.

Ach ik verlang terug naar de middeleeuwen toen wij nog wachters bij de poort hadden die ook wel vroegen wat je kwam doen, maar je dan gastvrij binnenlieten. En die het ‘probeert u het later nog eens een keer’ niet uit de bek konden krijgen.