Fundamentele herbezinning op onderwijs is broodnodig. Ook dankzij de online lessen weten we dat scholieren met klachten van overprikkeling of chronische vermoeidheid blij waren met hun verbeterde concentratie en de vrijheid in hun dagindeling. Durven we al buiten het reguliere systeem te denken? En in te zetten op constante innovatie als de katalysator van nieuwe ideeën waar sociaal en economisch potentieel uit groeit?
Dordrecht pak die uitdaging nú op en ga aan de slag met nieuwe methoden. Want artistiek-creatieve, sociale en technologische innovatie draagt bij aan ontwikkelend ondernemen. En dat hebben we hard nodig. De enige manier om de kwaliteit van innovatief onderwijs op peil te houden, is door ruimte te geven aan een organisatie die veranderingen in de omgeving snel oppikt en analyseert, die vervolgens die veranderingen snel vorm en inhoud kan geven en kan implementeren.
Ik zie een flexibele en levensvatbare bedrijfscampus voor me met periodiek bottom-up bijeenkomsten met stakeholders rond relevante veranderingen in de omgeving, met ‘lean’-methodieken die snel implementeerbaar zijn. Het liefst op een unieke locatie als Biesboschhal. De nieuwe tijd dringt. Tijd voor het nieuwe leren.