In een wereld waarin een ondernemer zich entrepreneur noemt en een praatje een pitch heet, dompelde ik mij een aantal vrijdagen onder in een warm bad. Met een aantal veelal jonge ondernemers en één generatiegenoot (Jolanda Branderhorst) volgde ik de cursus ‘Sociaal Ondernemen’ die werd georganiseerd door Stichting Maatschappelijk Ondernemen Dordrecht.

Het is prachtig dat zoiets wordt georganiseerd en het is heerlijk om met zoveel bevlogen en enthousiaste mensen ideeën uit te wisselen, elkaar te stimuleren en kennis te vergaren om de prachtige ondernemingsplannetjes, sorry business cases, die er in de groep leefden tot wasdom te brengen. Deze groep is de bruistablet die Dordrecht nodig heeft om te gaan… Juist ja!

Twee plannen hebben vooral mijn sympathie: de straatbarbier (Sjoerd de Vries en Rebekka Zekveld) en Lilly’s lunchbox (Alissa Beuk). Op de afrondende avond, het ‘pitch event’ – sorry, Kees Klok – presenteerden alle ondernemers hun plan. Voor het meest veelbelovende plan lag een check van duizend euro klaar. Ik gunde die van harte aan de straatbarbier. Want wat is het mooi als je de mensen die zich moeizaam door de zelfkant van de samenleving worstelen een nieuw kapsel geeft en daarmee bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en eigenwaarde. Ook Lilly’s lunchbox heeft een mooi maatschappelijk plan: lunches mogelijk maken voor die kinderen die weinig of niets in hun boterhamtrommeltje hebben als ze naar school gaan. Dat wil Alissa Beuk bereiken door lunches (schoolboxen) te verkopen aan mensen die dat goed kunnen betalen en die hun kinderen een gezonde maaltijd mee willen geven zonder daar zelf veel tijd aan kwijt te zijn en met een deel van de opbrengst daarvan wil Alissa extra lunches te maken voor de kinderen die wel wat extra’s kunnen gebruiken.

Alissa Beuk won die check. M’n onderwijshart klopte blij. Ook het publiek mocht een prijs uitdelen. Een grote glimmende beker die terecht ging naar het meest persoonlijke verhaal van de avond van iemand die zich even mooi als kwetsbaar toonde: Boukje van de Ven. Een strijdlustige vrouw die borstkanker kreeg en nu met haar verhaal andere vrouwen een hart onder de riem wil steken.

Op 9 december a.s. hoop ik al deze bevlogen ondernemers aan tafel te hebben in Via Cultura, zodat ook u, als trouwe volger van onze programma’s, hun ideeën leert kennen. Dat gebeurt uiteraard live op de Facebook-livestream: van 20.00 tot 22.00 uur.

Ik ging na het ‘pitch event’ opgetogen huiswaarts en keek nog even naar dat prachtige pand van Villa Augustus. Dat begon immers ook ooit met het idee van een ondernemer die z’n droom najoeg.